Diagnosi

Programació d’activitats i comunicació de l’equipament

Quins espais teniu? Quina activitat hi ha localitzada a cada espai en els diferents horaris? Quins jocs i materials hi ha disponibles i on s’ubiquen? Quin ús fan els nois i les noies dels diferents espais? Hi ha diferències d’ocupació de l’espai entre grans i més joves? Com són l’estètica i les condicions ambientals de l’espai? Com són els voltants de l’equipament? Quines condicions d’il·luminació i percepció de seguretat hi ha dins i fora? Com és el mobiliari que teniu? L’equipament és accessible? Els lavabos tenen marques de gènere?

La programació de l’equipament juvenil també marcarà una part molt important de la personalitat de l’espai i serà la porta d’entrada de moltes de les persones joves que s’acostin per primera vegada al recurs. Per tant, cal tenir en compte que la mirada de gènere respecte a la programació és imprescindible, però que posant-se les ulleres liles una vegada no n’hi ha prou si no es va revisant la graduació de tant en tant. Pot ser que hi hagi alguns aspectes que passin desapercebuts si no es para a analitzar amb atenció què passa a l’equipament. Us proposem, per començar, que feu una anàlisi quantitativa de la programació.

– Croquis de l’equipament
– Analitzar la imatge que dóna l’equipament i què es veu des del carrer.
– Repensar la ubicació del despatx o taula de les persones dinamitzadores
– Fer un inventari dels jocs i materials que tenim i els horaris on es poden fer servir
– Repensar la nostra biblioteca, mobiliari, decoració i estètica de l’equipament i les condicions de neteja, climatització i ordre de l’equipament.

Programacio

PAS 1:

Forquilla temporal

El darrer trimestre, el darrer curs o el passat any natural.

PAS 2:

Llista d’activitats

Us proposem una possible classificació de les activitats, tot i que és recomanable que l’adapteu a la vostra realitat:

  • Programació habitual
    • Activitats socialment associades a la masculinitat: futbolí, videoconsola, instruments com la bateria, etc.
    • Activitats socialment associades a la feminitat: coreografies, maquillatge, patchwork, classes de ball, etc.
    • Activitats neutres: aula d’estudi, assessories, jocs de taula, dibuix, cinefòrum, batucada, etc.
    • Activitats per a la promoció de l’equitat de gènere: consultoria sobre sexualitat, grup feminista, grup de nois per a la revisió de la masculinitat apresa, comissió LGBTIQ+, etc.
    • Programació d’estiu, de tardor o de campanyes puntuals
    • Activitats socialment associades a la masculinitat: futbol, rugbi, escúter, arts marcials, grafits, etc.
    • Activitats socialment associades a la feminitat: aeròbic, cuina, ioga, etc.
    • Activitats neutres: teatre, voleibol, sortida a un parc aquàtic, batucada, fotografia, etc.
    • Activitats per a la promoció de l’equitat de gènere: activitats amb motiu del 25 de novembre (Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones), el 8 de març (Dia de la Dona), el 17 de maig (Dia Internacional contra l’LGBTI-fòbia) o el 28 de juny (Dia per l’Alliberament LGBTIQ+), etc.

PAS 3:

Taula/gràfics de resultats (Obligatori)

Del
Al

PAS 4:

Conclusions

Analitzeu amb calma les activitats i penseu si responen a criteris d’equitat.
Anoteu, d’una banda, les conclusions que sorgeixen d’aquesta reflexió.

Anàlisi qualitatiu

PAS 1:

Forquilla temporal

De nou, en funció de la disponibilitat que tingueu, escollireu període de temps (una setmana, un més, un trimestre, un curs).
Podem fer un anàlisis del que ja ha passat, observar el que està passant o decidir observar el què passarà.

PAS 2:

Tècniques d’anàlisi

– Entrevistes o qüestionaris.
– Grups de discussió: espontani o programat / mixtes i no mixtes.
– Observació participant: diari de camp o diari de les sessions.
– Tècniques de diagnosi participatives.

Difusió i comunicació

PAS 1:

Recopilar tot el material

Recopilar, durant el mateix període de temps durant el qual heu analitzat la programació, tots els cartells, pòsters, fulls de mà, tríptics, etc., en què es recull la programació d’activitats. També cal revisar el que hàgiu publicat a les xarxes durant aquest período.

PAS 2:

Anàlisi del llenguatge

Analitzar llenguatge escrit i llenguatge icònic.

PAS 3:

SISTEMATITZAR LA INFORMACIÓ

Omplir el qüestionari per analitzar la comunicació i la difusió .
Podeu veure alguns cartells sexistes i d’altres que s’han fet tenint en compte la perspectiva de gènere. D’aquesta manera podreu veure’n les diferències.

Del
Al

Propostes

Donar molta importància als espais o a la programació d’activitats que s’adaptin a les necessitats i els gustos de les noies de l’espai.

Buscar dissenyadores i dissenyadors gràfics que incorporin la perspectiva de gènere en els seus treballs a l’hora de fer els cartells i les programacions.

Propiciar espais no mixtos de manera puntual com a mitjà per generar espais segurs i que a la llarga també ho siguin tots els espais mixtos. Podeu proposar fer un grup de noies o facilitar que el creïn, podeu convidar els nois a tenir espais per parlar sobre la masculinitat i repensar-la, podeu generar grups LGBTIQ+ per compartir experiències i estratègies que surtin de l’heterocentrisme, etc.

Generar espais amb els i les joves que fomentin la participació a l’hora de valorar la programació d’activitats que s’ha fet o pensar la següent (assemblees, bústia de suggeriments o espais grupals per parlar-ne).

Si teniu buc d’assaig o organitzeu concerts, busqueu grups musicals liderats o formats per dones o amb missatges que potenciïn el feminisme i no els estereotips de gènere, l’homofòbia o els mites associats a l’amor romàntic.

Programar activitats tradicionalment associades a un gènere que siguin dinamitzades per un dinamitzador/a que trenqui amb la norma de gènere. Un noi que faci el curs de dansa i una noia que vingui a fer una exhibició de ping-pong, per exemple.

Donar molta importància als espais o a la programació d’activitats que s’adaptin a les necessitats i els gustos de les noies de l’espai.

Buscar dissenyadores i dissenyadors gràfics que incorporin la perspectiva de gènere en els seus treballs a l’hora de fer els cartells i les programacions.

Propiciar espais no mixtos de manera puntual com a mitjà per generar espais segurs i que a la llarga també ho siguin tots els espais mixtos. Podeu proposar fer un grup de noies o facilitar que el creïn, podeu convidar els nois a tenir espais per parlar sobre la masculinitat i repensar-la, podeu generar grups LGBTIQ+ per compartir experiències i estratègies que surtin de l’heterocentrisme, etc.

Generar espais amb els i les joves que fomentin la participació a l’hora de valorar la programació d’activitats que s’ha fet o pensar la següent (assemblees, bústia de suggeriments o espais grupals per parlar-ne).

Si teniu buc d’assaig o organitzeu concerts, busqueu grups musicals liderats o formats per dones o amb missatges que potenciïn el feminisme i no els estereotips de gènere, l’homofòbia o els mites associats a l’amor romàntic.

Programar activitats tradicionalment associades a un gènere que siguin dinamitzades per un dinamitzador/a que trenqui amb la norma de gènere. Un noi que faci el curs de dansa i una noia que vingui a fer una exhibició de ping-pong, per exemple.